start en tråd Pil

Redigér title i et felt?

forum » php, asp, perl
skrevet 16/6 2009

Hej folkens :D

Jeg så engang en side, hvor man i adminpanelet kunne redigere titlen, altså fx. på denne side står der "SaForum - forum", så kan man på samme side få udskrevet den nuværende title i et felt, og så redigére det, og så er det skiftet :)

Nogle som kender noget til det? :P

faglært
513 indlæg

Svar
Altså, det er en meget basic funktion i mange store CMS'er.

- Hvad er det nærmere du spørger om?

Hvordan man laver det? Hvilke CMS'er der understøtter det? Eller noget helt tredije?

skrevet 16/6 2009
karsten 69
49 indlæg
tror han vil vide hvordan man laver det :)

skrevet 16/6 2009
spirende vip
88 indlæg
#1 Jeg spørger bare hvordan man laver det, jeg ved godt det er med i mange CMSer, men er mere interesseret i at have funktionen :)

skrevet 16/6 2009
faglært
513 indlæg
Jeg gør det personligt på den måde at jeg bag ved at min kode har en MySQL database liggende med en tabel over alle mine sider. I tabellen er der felter som:

- Id (unikt)

- Overskrift (som jeg bruger både til title og <h1>)

- Indhold (indholdet på siden, muligvis hvilken php fil der skal includes)

- Adresselinje (en SEO venlig variabel, til adresselinjen eks. www.dagensvinder.dk/spil)

Så hver gang der kommer en adresse-request til min index.php henter jeg variablen via $_GET hvorefter søger jeg efter om adresse-variablen findes i databasen, hvis den gør bliver title så skrevet ud på min side.

(Det samme gør indholdet af siden naturligvis)

Derfra er det kun at opsætte en form til et script så "Overskrift" feltet i tabellen kan ændres via et webinterface.

- Mere hjælp/links til totorials?

skrevet 16/6 2009
karsten 69
49 indlæg
#4 Okay tak :)

ja jeg vil meget gerne have et link til en tutorial :)

skrevet 16/6 2009
faglært
513 indlæg
Nu kan jeg ikke vide hvor efaren du er med php, men jeg vil anbefale dig at læse oppefra og ned på denne side: http://phpartikler.dk/, der lærer du lidt forskelligt om php, som du så vil kunne sammensmelte til det endelige script.

For at kunne lave det her skal du have styr på: $_GET, lidt sikkerhed, formularer og mysql. Dog vil jeg anbefale dig at gå direkte til at rode med Mysqli, da den er uendeligt mange gange mere sikker end Mysql-funktionerne i php.

Læs eventuelt lidt om phpmyadmin mm.

Google er din ven ;)

skrevet 17/6 2009
karsten 69
49 indlæg
Det kan være at jeg skriver en toturial på fredag/lørdag/søndag. Lige nu ahr jeg for travlt med at kode mode blog. :)

skrevet 17/6 2009
karsten 69
49 indlæg
#6: Fair nok, tak for hjælpen :]

skrevet 17/6 2009
faglært
513 indlæg
Nu har jeg ikk læst alle indlæg, og kan ikk lige se hvor der står om det er php eller asp, men det vel bare et udtræk fra databasen, som du indsætter i <title></title> pr. id.

skrevet 17/6 2009
bøget bue
2 indlæg
Man laver vel bare en while med et $_GET udtræk fra databasen hvor man henter det id som står oppe i urlen.

I dette tilfælde 548

<?php

include("connect.php");

$hent_id = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE id = $_GET[id] ORDER BY id DESC");

$count_id = mysql_num_rows($hent_id);

if ($count_id == 0) {

echo "Dette id eksisterer ikke!";

}else{

while($row = mysql_fetch_assoc($hent_id)) {

echo $row['overskrift'];

}

}

?>

Ellers har jeg misforstået noget ;)

skrevet 17/6 2009
spirende vip
88 indlæg
Tak for det Simotho :)

skrevet 17/6 2009
faglært
513 indlæg
Det var så lidt ;)

Var det, det du mente?

skrevet 17/6 2009
spirende vip
88 indlæg
#12 Jeps, det var det :)

skrevet 17/6 2009
faglært
513 indlæg
Gutti :)

skrevet 17/6 2009
spirende vip
88 indlæg

Besvar

For at kunne besvare tråde og andet godt, skal du
have en bruger. En sådan kan oprettes på vores forside.